Investeren en afschrijven

Als zzp’er moet je soms grote uitgaven doen om je bedrijf te runnen. Denk aan een nieuwe laptop of website. De kosten daarvan mag je vaak (deels) aftrekken van de winst die je maakt. Dat is fijn, want daardoor hoef je minder belasting te betalen. Voor sommige investeringen gelden speciale regels: je mag de kosten niet in één keer aftrekken, maar moet over meerdere jaren afschrijven.

Wanneer is iets een investering?

Die bijzondere regels gelden niet voor alle uitgaven. Een notitieblok wordt door de Belastingdienst bijvoorbeeld niet gezien als investering. Het verschil tussen gewone bedrijfskosten en een investering wordt bepaald door een aantal factoren.

Je kunt spreken van een investering als er aan al deze voorwaarden wordt voldaan:

  • De aanschafwaarde is minimaal 450 euro exclusief btw. Behalve als je bent vrijgesteld van btw – dan geldt datzelfde bedrag inclusief btw
  • Je hebt niet de intentie om het product weer te verkopen
  • De aanschaf gaat minimaal 1 jaar mee

Een laptop is dus voor veel zzp’ers een investering. Daarvoor betaal je namelijk vaak meer dan 450 euro, hij gaat al gauw zo’n 3 jaar mee en is voor veel zzp’ers noodzakelijk voor het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Ook installatie- en aankoopkosten tellen mee

Een bedrijfsmiddel moet dus minimaal 450 euro kosten om te kwalificeren als investering. Daarbij moet je eventueel installatie- en aakoopkosten meerekenen. Heb je bijvoorbeeld een bureau gekocht dat nog in elkaar gezet moet worden? Dan vallen de montagekosten ook onder de aanschafkosten van het bureau.

Meerdere kleine aankopen

In sommige gevallen zijn meerdere kleine aankopen samen één investering. Bijvoorbeeld als je een computer (€300), beeldscherm (€120), toetsenbord (€30) en muis (€20) koopt. De individuele kosten zijn afzonderlijk te laag om als investering te zien, maar voldoen gezamenlijk wel aan de voorwaarden van de Belastingdienst. Ze vormen dan samen één bedrijfsmiddel van 470 euro en zijn dus een investering.

Hoe werkt afschrijven?

Investeringen mag je dus niet in één keer van je winst aftrekken. In plaats daarvan moet je de kosten verspreid over meerdere jaren aftrekken. Dat heet afschrijven.

Het aantal jaar dat je moet afschrijven, hangt van van de verwachte levensduur van de investering. Daarbij geldt dat je maximaal 20% van de aanschafprijs per jaar mag afschrijven. Je kunt een investering daardoor niet sneller dan in 5 jaar afschrijven.

Voordat je vaststelt welk bedrag je jaarlijks gaat afschrijven, bepaal je de restwaarde van je investering. Dat is de vermoedelijke waarde van de investering nadat je het hebt afgeschreven.

Vervolgens kies je op welke manier je wilt afschrijven: lineair of willekeurig. Die laatste optie geldt alleen voor starters.

Lineair afschrijven

Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je tijdens lineair afschrijven een vast percentage per jaar. Wil je een investering in 5 jaar afschrijven, dan kies je dus voor 20% per jaar.

De formule voor lineair afschrijven is als volgt: (aanschafkosten – restwaarde) / vermoedelijke gebruiksduur = jaarlijkse afschrijving

Je trekt dus eerst de vermoedelijke restwaarde van de aanschafkosten af, voordat je de jaarlijkse afschrijving berekent. Als je bijvoorbeeld een laptop van €900 euro koopt en verwacht dat die na 5 jaar nog €90 euro waard is, dan moet je €162 per jaar afschrijven. Want: (€900 – €90) / 5 = €162

Deze formule kun je meteen weer vergeten als je BUNNI gebruikt. Wij zorgen ervoor dat je een investering in één muisklik correct afschrijft.

Willekeurig afschrijven (voor starters)

Heb je recht op startersaftrek en is je onderneming een eenmanszaak, maatschap, commanditaire vennootschap of vennootschap onder firma? Dan mag je veel investeringen willekeurig afschrijven.

Je bepaalt dan zelf hoe snel en wanneer je de investering afschrijft. Dat kan gunstig zijn, omdat je de totale kosten bijvoorbeeld in één keer mag aftrekken van je winst.

Willekeurig afschrijven mag alleen bij investeringen die gedaan zijn in de jaren dat je recht had op startersaftrek of in het jaar daarvoor.

Je kunt niet oneindig veel investeringen willekeurig afschrijven. Het maximum bedrag dat je per jaar op deze manier mag afschrijven, is gelijk aan het maximumbedrag van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Daarnaast mag je sommige aankopen – zoals woonhuizen en boten – nooit willekeurig afschrijven.

Niets te maken met btw

Afschrijven heeft géén invloed op je btw-aangifte. Als je de btw op je uitgaven mag terugvragen, dan doe je dat dus zoals je gewend bent: in één keer, in het tijdvak van de aankoop.

Hoe werkt afschrijven in BUNNI?

Als je jouw administratie bijhoudt in BUNNI, is afschrijven een fluitje van een cent. Open de factuur van de investering en klik op Grote aankoop die ik moet afschrijven. Die knop laten we alleen zien als de factuur minimaal 450 euro bedraagt.

That’s it! Dat lijkt haast té eenvoudig, maar aan de achterkant voeren we dan een aantal slimme handelingen uit. Dit gebeurt er precies als jij op die knop drukt:

  • We maken (in de Boekhoudermodus) een extra categorie aan voor de investering
  • We plaatsen die categorie op de Balans
  • We berekenen de afschrijvingstermijnen
  • We verwerken die afschrijvingen elk jaar automatisch op de Winst- en Verliesrekening
  • We zorgen dat de investering op de Balans elk jaar minder waard wordt

We schrijven jouw investering standaard af in 5 jaar. Dat is namelijk de meest gangbare methode. Zoals je in dit artikel hebt gelezen, mag je in sommige gevallen sneller afschrijven. Je kunt die termijn daarom zelf aanpassen door het tabblad Afschrijvingen te openen en de pijl te verslepen.

guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jip Dijcks
Jip Dijcks
4 maanden geleden

Beste Bunni,

Hoe bepaal je de restwaarde van het product dat je hebt gekocht en wat je af moet schrijven?

Met vriendelijke groet,

Jip Dijcks

Stuur een mail naar Marco

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Susanne

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Justin

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sven

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Carolien

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Bart

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ingko

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Lissa

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Junior

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sjoerd

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Emma

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ilse

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Arnold

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  


Je administratie zal nooit meer hetzelfde zijn


In positieve zin dan. Probeer alles een maand gratis uit. Daarna zit je nergens aan vast.


We hebben een hekel aan spam, dus je gegevens worden met zorg behandeld. Dat staat - in iets meer woorden - ook in ons privacybeleid. Je proefperiode stopt automatisch.

Helaas, alle tickets voor de BUNNI Bootcamp zijn vergeven.

Stuur een mailtje naar hallo@bunni.nl als je interesse hebt in de opnames.