Balans & Winst- en Verliesrekening

Ze laten zien hoe je bedrijf er financieel voor staat. En je hebt ze nodig tijdens je aangifte inkomstenbelasting. Toch zijn de balans en winst- en verliesrekening voor veel zzp’ers vage begrippen. Dat geldt niet voor jou! In dit artikel ontdek je namelijk wat de balans en winst- en verliesrekening zijn. Bovendien leggen we in kraakhelder Nederlands uit hoe je ze kunt maken Γ©n wat je ermee kunt.

Het verschil tussen de Balans & Winst- en Verliesrekening

Hoewel ze vaak één adem genoemd worden, zijn de balans en winst- en verliesrekening twee verschillende overzichten. Het verschil is gelukkig vrij simpel. De balans laat alle bezittingen en schulden op één moment zien. Terwijl de winst- en verliesrekening juist alle opbrengsten en kosten over een bepaalde periode weergeeft.

De balans zou je dus kunnen vertellen dat je bedrijf op 31 december een laptop bezit, een schuld heeft aan de Belastingdienst Γ©n dat er duizend euro op de bankrekening staat. De winst- en verliesrekening zou je tegelijkertijd kunnen vertellen hoeveel je dat jaar verdiend hebt aan je werkzaamheden Γ©n welke kosten je precies maakte.

Wat is een Balans?

De balans is een momentopname van je bedrijf. Het vertelt je welke bezittingen Γ©n schulden je hebt op een bepaald moment. De balans wordt meestal weergegeven als een tabel. De bezittingen staan dan aan de linkerkant en worden door boekhouders vaak activa genoemd. De schulden staan dan aan de rechterkant en worden ook wel passiva genoemd.

De naam zegt het al: een balans moet altijd in evenwicht zijn. Het totaal aantal bezittingen is op de balans altijd precies gelijk aan het totaal aantal schulden. β€œDat.. dat is toch… onmogelijk?”

De kans is inderdaad klein dat je precies evenveel bezittingen als schulden hebt. Daarom bestaat er ook zoiets als het eigen vermogen. Dat is het verschil tussen je bezittingen en schulden. Heeft je bedrijf meer bezittingen dan schulden, dan is er een positief eigen vermogen. Op die manier is je balans altijd in… precies.

πŸ’‘ In BUNNI wordt de balans voor de meeste zzp’ers volledig automatisch gemaakt en bijgehouden

Wat is een Winst- en Verliesrekening?

De winst- en verliesrekening is een overzicht van alle opbrengsten en kosten in een bepaalde periode. En laat dus zien of je die periode winst of verlies hebt gemaakt. De winst- en verliesrekening wordt ook wel de resultatenrekening genoemd.

πŸ’‘ In BUNNI wordt de wordt de winst- en verliesrekening volledig automatisch gemaakt en bijgehouden

Waar vind ik de Balans & Winst- en Verliesrekening?

Als je een administratie bijhoudt in BUNNI, dan zie je de balans en winst- en verliesrekening alleen als je de Boekhoudermodus aanzet. Dat gaat heel makkelijk via het konijn rechts bovenin mijn.bunni.nl. Daarna verschijnen de tabbladen Winst & Verlies en Balans bovenaan de pagina Boekingen.

Hoe lees ik de Balans & Winst- en Verliesrekening?

De balans en winst- en verliesrekening zien er in BUNNI nΓ©t iets anders uit dan je misschien gewend bent. We tonen eerst de lijst met categorieΓ«n, die boekhouders liever balansposten of grootboeken noemen. Daarnaast vind je de bijbehorende bedragen.

Zo lees je de Balans

Je bezittingen staan aan de linkerkant en zijn groen. Schulden staan rechts en zijn oranje. Helemaal onderaan de balans vind je het eigen vermogen. Dat rekent BUNNI voor je uit. Een positief eigen vermogen staat aan de rechterkant en is groen. Een negatief eigen vermogen staat links en is oranje. Dat voelt misschien onlogisch, maar op die manier zijn alle bedragen opgeteld perfect in balans.

De balans laat de stand van zaken zien op de laatste dag van de geselecteerde periode. Selecteer je rechts bovenin beeld 2022, dan zie je de dus balans op 31 december 2022.

Zo lees je de Winst- en Verliesrekening

Je kosten staan aan de linkerkant en zijn oranje. Opbrengsten staan rechts en zijn groen. Helemaal onderaan de winst- en verliesrekening laten we het resultaat zien. Heeft je bedrijf verlies gemaakt, dan staat het rechts en is het bedrag oranje. Een positief resultaat staat links en is groen.

Meestal geen omkijken naar

Als je jouw administratie bijhoudt in BUNNI, worden de balans en winst- en verliesrekening volledig automatisch opgemaakt en bijgehouden.

Verwerk je jouw facturen en banktransacties op de juiste manier, dan hoef je waarschijnlijk niets te doen aan je balans of winst- en verliesrekening. BUNNI weet dan namelijk precies welke facturen nog niet betaald zijn, hoeveel btw je nog moet betalen of ontvangen en wat je banksaldo is. Als je een Contant geld rekening aanmaakt, houdt BUNNI ook bij hoeveel geld je in kas hebt.

Bovendien worden investeringen op de balans geplaatst als je aangeeft dat het een grote aankoop is die je moet afschrijven. Datzelfde geldt voor de afschrijving van die investeringen op je winst- en verliesrekening.

Dit zijn de categorieΓ«n (of balansposten) die BUNNI voor je uitrekent en op de balans plaatst:

  • Crediteuren (nog te betalen facturen)
  • Debiteuren (nog te ontvangen facturen)
  • Btw te betalen
  • Btw te krijgen
  • Investeringen
  • Banksaldo
  • Geld in kas

Die zijn de categorieΓ«n (of grootboeken) die BUNNI voor je uitrekent en op de winst- en verliesrekening plaatst:

Soms toch wat liefde nodig

Soms hebben de balans en winst- en verliesrekening toch wat extra liefde nodig. Bijvoorbeeld als je overstapt vanuit een ander boekhoudpakket. Je vult dan de beginbalans in van de bestaande categorieΓ«n (of balansposten) uit je vorige administratie. Op die manier weet BUNNI precies welke bezittingen en schulden er waren voordat je bij ons je administratie ging bijhouden.

De beginbalans van je categorieΓ«n kun je invullen op de pagina CategorieΓ«n. Zet daarvoor de Boekhoudermodus aan (via het konijn rechts bovenin beeld) en klik de categorie aan waarvan je de beginbalans wil invullen.

Handmatig categorieΓ«n op de Balans zetten

Het zou kunnen dat je zelf een categorie op de balans wil plaatsen. Bijvoorbeeld als je een zakelijke lening hebt afgesloten. Dat is namelijk een schuld die op de balans thuishoort. Ook dat kan vanaf de pagina CategorieΓ«n met de Boekhoudermodus aan. Klik de categorie vervolgens aan en selecteer aan de linkerkant Balans om β€˜m op de balans de plaatsen.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Stuur een mail naar Marco

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Susanne

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Justin

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sven

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Carolien

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Bart

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ingko

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Lissa

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Junior

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sjoerd

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Emma

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ilse

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Arnold

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  


Je administratie zal nooit meer hetzelfde zijn


In positieve zin dan. Probeer alles een maand gratis uit. Daarna zit je nergens aan vast.


We hebben een hekel aan spam, dus je gegevens worden met zorg behandeld. Dat staat - in iets meer woorden - ook in ons privacybeleid. Je proefperiode stopt automatisch.

Helaas, alle tickets voor de BUNNI Bootcamp zijn vergeven.

Stuur een mailtje naar hallo@bunni.nl als je interesse hebt in de opnames.