Een bestaande administratie overzetten naar BUNNI

Je bent overtuigd: boekhouden in BUNNI is sneller én leuker. Hoog tijd om die oude administratie ritueel te verbranden. Net op tijd heb je een helder moment. “Moet ik mijn administratie niet minimaal 7 jaar bewaren? Of toevoegen aan BUNNI?” Leg die jerrycan maar snel weg, want in dit artikel vertel ik precies waar je op moet letten als je een bestaande boekhouding wil overzetten.

Wat is het beste moment om te wisselen van boekhoudpakket?

Boekhoudkundig maakt het niet zoveel uit wanneer je van administratiesoftware wisselt. Dat heeft namelijk altijd een beetje aandacht en liefde nodig. En als je een relatief eenvoudige administratie hebt, is het omzetten een fluitje van een cent. Een zzp’er kan dus op elk moment van het jaar prima wisselen van boekhoudpakket.

Helaas wordt het overstappen vaak onnodig lang uitgesteld. Jammer voor ons, maar nog vervelender voor jou. Want al die tijd heb je minder inzicht in je financiën. En misschien wel onnodige stress over blauwe enveloppen en rondslingerende bonnetjes. Daarom kun je het best zo vroeg mogelijk overstappen naar een systeem dat je snapt.

Je kunt je administratie trouwens met terugwerkende kracht bijhouden in BUNNI. Sommige zzp’ers twijfelen of hun oude boekhouding klopt of vinden het prettig om alles in één systeem te hebben. Dat kan zonder problemen, zelfs jaren in het verleden.

Download het stappenplan (pdf)

Hieronder vind je het stappenplan om je oude administratie over te zetten naar BUNNI. Je kunt het ook downloaden als pdf, via de paarse knop hiernaast. Handig als je ‘t liever print of leest vanaf een e-reader.

Stappenplan voor een sluitende administratie

Laten we zeggen dat je bedrijf al een paar jaar bestaat. De boekhouding deed je tot nu toe in een niet-zo-sexy spreadsheet of ander softwarepakket. Voor je gevoel zitten daar geen fouten in, dus je gaat bij ons aan de slag (yeah!) met een schone lei. Als je eenmalig de onderstaande stappen volgt, sluiten beide administraties perfect aan.

1. Kies een startdatum 📅

Dat is het moment waarop je verder gaat in BUNNI. Doe je elk kwartaal aangifte en twijfel je over een geschikte startdatum? Dan is de eerste dag van een nieuw kwartaal een prima keuze. Dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Vul de datum in onder Startdatum administratie bij Instellingen van mijn bedrijf.

2. Rond je oude boekhouding af 🏁

Zorg dat je oude boekhouding op orde is tot de door jou gekozen startdatum. De factuurdatum van je inkomende en uitgaande facturen is daarbij leidend. Gelukt? Bedank je oude systeem en leg uit dat jullie wegen scheiden. Dit kan een emotioneel moment zijn.

3. Sleep de facturen vanaf je startdatum naar BUNNI 🥕

Ook hier is de factuurdatum leidend. Is jouw startdatum 1 januari, dan sleep je alle facturen met een factuurdatum van 1 januari of later naar BUNNI. Datzelfde geldt voor het toevoegen van je banktransacties.

4. Check of er openstaande facturen zijn 🧾

Het zou kunnen dat je een factuur verstuurd hebt vóór de startdatum, die nog niet betaald is. Of dat jij nog een oude factuur moet betalen. Al die openstaande facturen sleep je óók naar BUNNI. Dan weet je zeker dat je die niet vergeet.

5. Stel je banksaldo in 💶

BUNNI kan alleen de banktransacties zien die je zelf toevoegt. We weten dus niet wat je banksaldo is. Om te zorgen dat je banksaldo in BUNNI klopt, vul je het startbedrag in. Dat doe je als volgt:

1. Ga naar de pagina Bank
2. Klik op de drie stippen onder het BUNNI-logo
3. Klik op Deze rekening bewerken en vul het startbedrag in

Het startbedrag is het saldo op je rekening toen je bij ons ging boekhouden. Kun je dat niet terugvinden bij je bank? Vraag bij je vorige boekhoudpakket dan naar de eindbalans van je bankrekening. Of zorg dat alle banktransacties in BUNNI zitten en vergelijk het saldo volgens je boekhouding met het daadwerkelijke saldo op je rekening. Het verschil is dan het startbedrag.

6. Ben je grote aankopen aan het afschrijven? 💻

Sommige aankopen mag je niet in één keer van je winst aftrekken. De precieze regels vind je hier, maar denk aan een dure laptop of fotocamera. Als je in je vorige administratie aankopen aan het afschrijven was, dan wil je dat die afschrijvingen ook in je nieuwe administratie doorlopen. Sleep de oorspronkelijke factuur daarom naar BUNNI en klik op Grote aankoop die ik moet afschrijven. Het is belangrijk dat je de juiste factuurdatum overneemt, dezelfde afschrijvingsperiode selecteert (door de oranje pijl te verslepen) en eventueel dezelfde restwaarde invult.

Waarschijnlijk heb je deze investering vóór je startdatum al betaald. Je moet daarom een banktransactie aanmaken en die koppelen aan de factuur. Anders denkt BUNNI dat de grote aankoop nog niet afbetaald is. Dat gaat als volgt:

  1. Ga naar de pagina Bank en zet de Boekhoudermodus aan (via het konijn rechtsboven)
  2. Klik op de stippen onder het BUNNI-logo
  3. Kies Handmatig een transactie toevoegen
  4. Vul de factuurdatum en het (negatieve) bedrag in dat op de factuur staat
  5. Open de factuur van de grote aankoop en koppel ‘m aan de nieuwe banktransactie

7. Check de balans bij je andere boekhoudpakket ⚖️

De balans is het overzicht van je bezittingen en schulden op een bepaald moment. In je vorige boekhoudpakket vind je de balans van het moment waarop je daar stopt. Die bedragen vul je eenmalig in als beginbalans bij BUNNI. Dat kan op de pagina Categorieën met de Boekhoudermodus aan (via het konijn rechts bovenin beeld).

Je vult daar óók de beginbalans in van de grote aankopen die je aan het afschrijven bent. Dat doe je bij de categorie die je daarvoor aangemaakt hebt én waar • balans achter staat. Heb je geen eindbalans uit je vorige boekhoudpakket? Open dan de factuur in BUNNI en klik op het tabblad Afschrijvingen. Daar zie je wat de investering elk jaar nog waard is.

8. Ontkurk een fles bubbels of schiet een confettikanon af 🥳

Allebei mag natuurlijk ook. Je hebt het saaie werk achter de rug. Vanaf nu wordt boekhouden super simpel en verslavend leuk. Bewaar je oude administratie 7 jaar op een veilige plek, voor het geval je een controle krijgt. *klopt af* Als je toch ergens vastloopt of over twijfelt, mag je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Dan helpen we je persoonlijk verder.

Stuur een mail naar Marco

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Susanne

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Justin

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sven

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Carolien

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Bart

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ingko

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Lissa

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Junior

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Sjoerd

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Emma

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Ilse

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  

Stuur een mail naar Arnold

    • Naam:
    • E-mailadres:
    • Telefoonnummer:
  •  


Je administratie zal nooit meer hetzelfde zijn


In positieve zin dan. Probeer alles een maand gratis uit. Daarna zit je nergens aan vast.


We hebben een hekel aan spam, dus je gegevens worden met zorg behandeld. Dat staat - in iets meer woorden - ook in ons privacybeleid. Je proefperiode stopt automatisch.

Helaas, alle tickets voor de BUNNI Bootcamp zijn vergeven.

Stuur een mailtje naar hallo@bunni.nl als je interesse hebt in de opnames.