Waarom we ’t anders aanpakken

BUNNI is niet opgericht omdat we zo van cijfers houden. In tegendeel: we hebben een hekel aan boekhouden. En zien de administratie vooral als noodzakelijk kwaad. Met desastreuze gevolgen als je er een rommeltje van maakt. En waanzinnige inzichten als je ’t netjes bijhoudt.

Hoewel we het dan nog niet weten, begint ons avontuur op 4 december 2018 in eetcafé De Vingerhoed. Een bruine kroeg in hartje Utrecht, want Dirk woont in onze hoofdstad en ik moet uit Arnhem komen.   Wie is Dirk?

Dirk Boer is jarenlang de special effects-koning van prijswinnende computergames. Grote kans dat de explosies in je favoriete PlayStation-spel uit Dirks code bestaan. 👾 Werken voor een baas kost ‘m moeite, dus Dirk besluit dat freelancen beter bij hem past. Zijn grenzeloze verbeelding komt terug in de mini-games en webapplicaties die hij bouwt voor allerlei opdrachtgevers. Waaronder de Persgroep, een uitgever van kranten en tijdschriften, waar Dirk en ik op dat moment allebei freelancen.

"Alles is zo ingewikkeld", vertelt Dirk met een glas pils in z'n hand. Hij klapt zijn laptop open, gooit bijna het bier omver en logt in bij een bestaand boekhoudprogramma. Blauw en grijs, veel cijfers, opgesloten in krappe tabellen. “Hier word je toch moedeloos van?” De gemiddelde software-ontwikkelaar vertikt het om daar aan toe te geven. Die bouwt iets beters. Dirks prototype oogt frisser en voelt intuïtiever. Toch ben ik niet direct enthousiast.   Ik ben trouwens Sjors, de andere oprichter van BUNNI.

Sjors Ferwerda, aangenaam! 👋 Hoewel ik mijzelf absoluut geen ontwikkelaar zou noemen, bouw ik m’n eerste website als 9-jarig jochie. Sjors’ Griezelsite is geen technisch hoogstandje, maar haalt wel de televisie. Grote kans dat ik me daarom aanmeld voor de School voor Journalistiek. Tijdens die opleiding verdien ik een zakcentje bij met deejayen in obscure zaaltjes. En via advertenties op websites waar ik ingewikkelde onderwerpen eenvoudig uitleg. Daarna werk ik als freelance redacteur en verslaggever bij verschillende media.

Naast ons hangt een groepje vrienden boven een bordspel. Het moet voor hen een vreemd tafereel geweest zijn: twee gasten die in de kroeg discussiëren over boekhouden. “Dit gaat veel mensen helpen”, geef ik uiteindelijk toe. Ik heb nooit in loondienst gewerkt, dus altijd met pijn en moeite mijn administratie bijgehouden. Maar het zit me niet lekker dat er zoveel concurrentie is. “Hoe zorgen we dat mensen voor óns kiezen? Iedereen belooft het makkelijk te maken.” Bij het bordspel klinkt gejuich. Een van de de vrienden gooit zijn armen in de lucht. Dan weet ik het.

We moeten boekhouden niet makkelijker maken. We moeten 't super simpel en verslavend leuk maken.

Dirk en ik verdiepen ons in regelgeving en boekhoudkundige concepten. Overdag werken we als freelancer, 's avonds bouwen we aan ons geheime project. Pas aan het eind van 2019 durven we onze software aan bevriende ondernemers te laten zien. Die zijn enthousiast, maar komen ook met een waslijst aan wensen. De feedback van onze eerste gebruikers blijkt ontzettend waardevol, omdat ze hun administratie daadwerkelijk bijhouden in BUNNI.   Waarom die naam eigenlijk?

Voor het antwoord op die vraag moeten we terug naar dat café in Utrecht. Waar de laptop heeft plaatsgemaakt voor een schaal bittergarnituur. Ik verbrand mijn gehemelte aan een bitterbal en grijp naar m’n iPhone. Met een vettige duim scroll ik langs domeinnamen die te koop staan. En niet al te duur zijn. De ene naam is nog saaier dan de andere. “Bunny”, mompel ik. “Maar dan met een i. En dat is een wortel.” Dirk en ik kijken elkaar aan. Dit voelt goed. Als mijn kater de volgende dag verdwenen is, bel ik Dirk op. De enige naam die we allebei hebben onthouden? Dat mag inmiddels duidelijk zijn. “Ik ga ‘m vastleggen!”

We willen meer ongezouten meningen. Dus we gaan opzoek naar ondernemers die in onze filosofie geloven. En – klein detail – bereid zijn te betalen voor een dienst die niet af is. Het bouwen van een boekhoudpakket blijkt namelijk meer tijd en geld te kosten dan we dachten. In een amateuristische video licht ik onze plannen toe. “Ben jij een zzp’er en heb je een hekel aan de administratie? Dan ben je misschien wel een perfect proefkonijn!”

De term proefkonijn is een knipoog naar onze bedrijfsnaam, maar valt niet bij iedereen in goede aarde. Onder mijn video op Facebook belanden ook negatieve reacties. Vooral van boze boekhouders die vinden dat een administratie nu eenmaal ingewikkeld hoort te zijn. En dat je daar absoluut niet aan moet tornen. Gelukkig reageren er ook financieel experts die onze aanpak wél waarderen. En graag meedenken.

Onze achterban groeit. Fotografen, vormgevers, muzikanten, sporters, accountants, advocaten, zorgverleners. Allemaal werken ze met onze software. En dankzij hun ideeën, kritiek en abonnementsgeld wordt BUNNI completer en beter.

Tegelijkertijd lopen we tegen steeds meer boekhoudkundige uitdagingen aan...

We ontdekken exotische btw percentages. Proberen totaal onlogische belastingregels te begrijpen. En turen uren naar financiële cijfers als gebruikers een bug vermoeden. Dat slurpt energie. Dirk en ik worden namelijk niet opgewonden van cijfers. Iemand die daar wél blij van wordt, stuurt ons in 2021 een berichtje. "Ik heb een administratiekantoor. Kan ik mij ook aanmelden?" Sven is dan een paar jaar assistent-accountant en zijn opleiding als controller aan het afronden. Hij is jong en ondernemend, gelooft in onze filosofie en geeft regelmatig ongevraagd zijn mening. Een perfecte aanvulling dus.   Benieuwd naar Svens hobby's?

Sven Tjeerdsma is groot sportliefhebber. Hij staat regelmatig te juichen in het Abe Lenstra Stadion en fietst – bij gebrek aan ijs – jaarlijks de Elfstedentocht. Inderdaad, we hebben hier te maken met een trotse Fries. Sven mist nooit een feestje en heeft de gevaarlijke eigenschap om onverwachts op te duiken met een dienblad vol shotjes. Als geboren ondernemer bouwt Sven ook graag aan zijn eigen bedrijf. Hij staat dus niet op de loonlijst, maar is als vaste freelancer evengoed onderdeel van Team BUNNI.

Kort daarna vieren we onze eerst mijlpaal. Maar liefst 500 ondernemers betalen voor hun BUNNI-abonnement. Terwijl de software nog volop in ontwikkeling is. Dat is super, maar het beantwoorden van vragen en vastleggen van feedback kost steeds meer tijd. En 't helpt ook niet dat ik met elke gebruiker kennis wil maken. Die belletjes zijn totaal niet schaalbaar, maar leveren een schat aan informatie op. Bovendien wordt onze persoonlijke aanpak gewaardeerd, omdat het haaks staat op hoe veel andere softwarebedrijven met hun klanten omgaan. We hebben een extra Sjors nodig.

Wordt vervolgd!