Btw-betaling verwerken
Het leven kent een aantal zekerheden. Konijnen zijn bijvoorbeeld ontzettend zacht en de Belastingdienst zal altijd belasting blijven heffen. De kans is groot dat jij als ondernemer btw-aangifte moet doen. Dat gaat gelukkig eenvoudig met onze btw-aangiftehulp. Maar hoe verwerk je vervolgens die btw-betalingen?
Wat zijn btw-betalingen?
Met btw-betalingen bedoelen we de bij- of afschrijvingen van de Belastingdienst na je btw-aangiften. Moet je btw afdragen, dan is dat dus de transactie van jou aan de Belastingdienst. Krijg je btw terug, dan is de btw-betaling de overschrijving van de Belastingdienst aan jou.
Hoe verwerk ik btw-betalingen in mijn administratie?
Voor je btw-betalingen hebben we een speciale categorie aangemaakt: Btw betalingen. (Over die naam is daadwerkelijk gebrainstormd.) De banktransactie van je btw-betaling koppel je aan die categorie. Een factuur is niet nodig, maar voor je eigen administratie kun je de gedownloade btw-aangifte toevoegen.
Liefhebber van lijstjes? Hieronder dezelfde uitleg, maar dan stap voor stap:
- Ga naar de pagina Bank en klik op de btw-betaling
- Selecteer de categorie Btw betalingen
- Voeg eventueel de gedownloade btw-aangifte toe
Wat gebeurt er nadat ik de btw-betaling heb verwerkt?
Voor jou is het verwerken van de btw-betaling een kwestie van drie muisklikken. Maar daarna voeren wij een aantal belangrijke wijzigingen door in je administratie. Benieuwd wat er dan precies gebeurt? Dat leggen we hieronder eenvoudig uit.
We passen je Balans aan
Als je de Boekhoudermodus aanzet, zie je de Balans van jouw bedrijf. Dat is een overzicht van alle bezittingen en schulden op een bepaald moment. Voordat de btw-betaling plaatsvond, had jij een schuld aan de Belastingdienst (als je btw moest afdragen) of de Belastingdienst een schuld aan jou (als je btw terugkreeg). Na de btw-betaling is die schuld verdwenen of kleiner geworden. Dat passen we dan direct voor je aan.
We rekenen het afrondingsverschil uit
Je mag van de Belastingdienst alle bedragen in je btw-aangifte afronden in jouw voordeel. Gebruik je onze btw-aangiftehulp? Dan doen wij dat voor je, zodat je tijdens elke aangifte een paar euro winst maakt. (Yeah!) Dat afrondingsverschil rekenen we voor je uit én voegen we toe aan de Winst- en Verliesrekening. Dat is een overzicht van je omzet en kosten over een bepaalde periode. Ook die vind je als je de Boekhoudermodus aanzet.
In de toekomst gaan we nog een stapje verder
Het uitrekenen van het afrondingsverschil en bijwerken van je Balans en Winst- en Verliesrekening gaat volledig automatisch. Binnen een seconde nadat jij de btw-betaling aan de categorie Btw betalingen hebt gekoppeld. Dat scheelt je dus een hoop tijd.
In de toekomst gaan we nog een stapje verder. Dan controleren we of het bedrag van de btw-betaling klopt met alle andere bedragen in je administratie. Denken we dat je een foutje hebt gemaakt tijdens je btw-aangifte, dan kunnen we je direct waarschuwen.