Kjelwyn van Houten over eigenwijze content
Als tiener stond hij in The Voice Kids, nu runt Kjelwyn van Houten een medianetwerk met 500 freelancers. In de extreem pittige aflevering van Pepers & Pegels deelt ‘mediamattie’ Kjelwyn hoe hij van een onverwachte coronaklap zijn grootste kans maakte.
Volledig vals
“Het begon allemaal met The Voice Kids”, vertelt Kjelwyn lachend. “Ik was daar eigenlijk als grapje voor opgegeven.” Het werd een keerpunt, maar niet vanwege zijn zangprestaties. Na het draaien van Angela Groothuizens stoel ging het “volledig vals, inclusief alle uithalen”.
In één klap geen werk meer
Na zijn tv-debuut bouwt Kjelwyn gestaag aan zijn mediadroom. Via lokale omroepen en Kermis FM werkt hij zich op naar een freelance positie bij Talpa. Tot corona roet in het eten gooit. Zijn grootste opdrachtgever John de Mol stopt de samenwerking. “Ik heb een week lang bakken Ben & Jerry’s ijs leeg zitten eten”, vertelt Kjelwyn. “Want de droom die je sinds je veertiende hebt, is in één klap kapot.”
Die tegenslag leidt tot de geboorte van Mediamattie, een bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot een netwerk van 500 freelancers. “Ik heb ze onder een sneltoets op mijn telefoon”, legt Kjelwyn uit.
Lessen uit de media
Tijdens het gesprek deelt Kjelwyn interessante inzichten en ontkracht hij en LinkedIn-mythe. Een aantal lessen die de mediamattie zelf geleerd heeft:
👥 Kies je specialisme: “Het is me vaak gezegd en ik wilde het niet horen, maar uiteindelijk kun je niet alles alleen. Gun het een ander als die ergens beter in is.”
🕺 Blijf authentiek: “Als mensen jou tof vinden, dan gaan ze alles wat je maakt ook tof vinden. En dan heb je iemand te pakken die altijd terug blijft komen.”
⏰ Bewaak je grenzen: “Mijn woensdagmiddag blokkeer ik voor quality time met mijn vriendin. Dan neem ik de telefoon niet op en dat weten mensen inmiddels.”
Pittig vragenvuur
In het beruchte pepersegment kiest Kjelwyn er enkele keren voor om liever een hete peper te eten dan zakelijke details te delen. Een keuze die hem steeds pittigere pepers oplevert. Wel deelt hij openhartig zijn visie op ondernemersmythen, zoals het LinkedIn-algoritme.
Check het hele gesprek
Het hele gesprek met Kjelwyn luister (of bekijk) je hieronder en via Apple Podcast, Podimo, Spotify en YouTube.